Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Smrtící kov můžeme směle řadit k tradičním a konzervativnějším metalovým (sub)žánrům, přesto však už několik posledních let probíhá i v jeho nitru poměrně zajímavý a pestrý vývoj. Pomiňme nedávné krátkodeché trendy typu deathcore a soustřeďme se tentokráte na vlnu technicky nabušených a povšechně energických kapel, které se nám snaží vymlátit díru do hlavy poněkud sofistikovanějšími prostředky, než tak činili první deathoví nevycválanci někdy v osmdesátých letech.
Italové THE MODERN AGE SLAVERY (dále jen TMAS) jsou exemplárním příkladem moderní deathové kapely, která se toho takříkajíc nebojí. Po deseti letech existence je „Stygian“ jejich teprve třetím albem, ale jak se s oblibou říká, méně je někdy více. Deset let zároveň znamená, že už byste jako interpret měl mít vychytané mladické nedostatky a zároveň mít o svém směřování jasno.
Devítka skladeb nabídnutých touto deskou je toho docela výmluvným důkazem. Po odeznění nezbytného intra se vyvalí doslova záplava kytarových riffů a neúnavně pádících bicích. Italové šikovně skládají střípky různých v nedávné minulosti definovaných žánrových pouček, přičemž jim celek dokáže pěkně držet pohromadě.
Chvíli posloucháme natlakovanou jízdu, podpořenou lehce blackující kytarovou linkou („The Reprisal Within“), navracíme se o pár let zpět, kdy výšezmiňovaný deathcore byl na vrcholu své moci (např. „Miles Apart“) či si rádi zavzpomíname na zlaté období djentu („The Theory of Shadows“), avšak naštěstí ani v těchto chvílích nelze ve vzduchu cítit odér krmi s prošlou lhůtou spotřeby.
Technicky jsou TMAS na patřičné výši, což jim pak kromě nezbytného fokusu na udržení celé te mašinerie pohromadě uvolňuje ruce i na často poměrně úspěšné pokusy o nastolení atmosféry. Ta by se dala charakterizovat jako odlidštěná, chladná, neklid vyvolávající a nijak tyto pocity ani nezmírní četná a slušivá kytarová sóla, jež často pomáhají ředit maximálně napresované hudební napětí.
Naskýtá se samozřejmě logická otázka, zda-li při tom všem perfekcionismu a snaze znít jako současná žánrová špička; pročež by se tímto albem k ní skupina ráda připojila, zůstalo i místo pro nějakou osobitost? Tady už se pozitiv až tolik nedostává. Italové sice rozhodně patří k těm kvalitnějším a zaznamenáníhodným spolkům, leč na čelní pozice ještě lecos chybí. Právě ona absentující osobitost a originalita by jim v tomto směru velmi pomohla. Deska totiž navzdory svojí kvalitě zní poměrně uniformně a ve vší své důsledné žánrové formálnosti jen sotva překvapí.
Na každý pád máme co dělat se slušivým představitelem moderního death metalu a pokud si odmyslíme tradičně zesílenou produkci, prostou jakékoliv dynamiky a v porovnání se žánrovými veličinami i uniformitu a předvídatelnost, nechat se zválcovat tímto rarachem jinak zůstává stylově brutální záležitostí.
1. Prelude to an Evolution
2. The Reprisal Within
3. Miles Apart
4. The Theory of Shadows
5. The Place We Call Home
6. A Stygian Tide
7. The Hollow Men
8. Regression Through Unlearning
9. Sandblasted Skin (Pantera Cover)
Diskografie
Stygian (2017) Requiem For Us All (2013) Damned To Blindness (2008) The Modern Age Slavery (demo) (2008)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2017 Vydavatel: Innerstrength Records Stopáž: 32:35
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.